امنیت و حفاظت از دارایی‌های دیجیتال در دنیای امروزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از اساسی‌ترینِ مسائل در این حوزه گم شدن دارایی دیجیتال است که می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. در این بخش به بررسی عواملی که منجر به مفقود شدن ارز ها می‌شوند و راهکارهای جلوگیری از این امر می‌پردازیم.
 علی‌رغم هشدار ها و آموزش‌های مکرر، همچنان شاهد از دست رفتن دارایی طیف گسترده‌ای از کاربران جامعه فارسی‌زبان مواجه هستیم. در همین راستا، واحد تخصصی بازیابی ارزهای دیجیتال در مجموعه ایران سیف‌پل در اسفند ماه 1400 راه اندازی شد.

 

برای ارتباط تلفنی مستقیم با تیم پشتیبانی ایران سیف پل کلیک کنید 09102143220

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

•    گم شدن ارزهای دیجیتال و راهکارهای پیشگیری
•    راهکارهای پیشگیری و حفاظتی
•    بازیابی ارزهای گم شده یا معلق در بین شبکه
•    گم شدن ارزهای دیجیتال: راهنمای اقدامات در صورت وقوع این حادثه
•    جمع بندی

 


دلایل از دست رفتن دارایی

شبکه و آدرس اشتباه
اشتباه در وارد کردن آدرس یا انتخاب شبکه مناسب برای انتقال ارزها می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد. زمانی که یک آدرس اشتباه وارد می‌شود، انتقال ارزها به مقصد اشتباه صورت می‌گیرد و این به معنای از دست دادن آنهاست. بنابراین، توجه و دقت در تراکنش موردی است ضروری تا از اینگونه موارد ناخواسته جلوگیری شود و ارزهای دیجیتال شما امان بمانند.

حملات سایبری
حملاتی که به کیف پول‌ها یا صرافی‌ها صورت می‌گیرد می‌تواند منجر به سرقت یا گم شدن ارزهای دیجیتال شود. این نوع حملات صرافی های زیادی را در سال های اخیر گریبان‌گیر خود کرده است.

فراموشی کلیدهای خصوصی
از رایج ترین دلایل از دست رفتن دارایی در دنیای کریپتو فراموش کردن کلید های خصوصی یا به زبانی دیگر مجموعه حروف شامل 12 تا 24 کلمه هستند. به یاد داشته باشید که از دست دادن این کلمات منجر به از دست رفتن همیشگی سرمایه‌تان خواهد شد. کلمات خود را در جایی امن و دوراز دسترس سایر افراد نگهداری کنید.


صرافی های نامعتبر
 استفاده از صرافی‌های ناامن و بدون مجوز می‌تواند منجر به سرقت ارزهای دیجیتال و از دست رفتن آنها شود. با گسترش هرروزه دنیای کریپتو، کلاهبردارانی همچون کمپانی بروکر پرایمز تریدر (Primestrader.org) که صرافی کلاهبرداری می باشد زیاد و زیاد تر می شوند. هدف دیرینه ما در مجموعه ایران سیف‌پل آگاه‌سازی حداکثری جامعه فارسی کریپتو بوده است.

 

سرمایه گذاری در پروژه های غیر رسمی
مثل استفاده از پلتفرم و سایت های کلاهبرداری که اقدام به خالی کردن کیف پول کاربران خود می کنند و یا سایت های سوددهی درصدی که به صورت پانزی فعالیت مجرمانه میکنند. از این دست سایت ها و پروژه ها سودجو زیاد وجود دارد مانند پروژه کلاهبرداری کلور دیفای یا پروژه کلاهبرداری بلم (Belem).

 


راهکارهای پیشگیری

در ابتدا برای حفاظت از دارایی‌های ارزهای دیجیتال، مواردی که باید رعایت شود عبارتند از:
1. استفاده از کیف پول‌های امن و معتبر برای ذخیره ارزها مانند سیف پل، ترزور، تراست ولت، لجر
2. مراقبت از کلیدهای خصوصی و عمومی به دقت و عدم افشای آنها به دیگران.
3. انجام تراکنش‌ها فقط از طریق صرافی ها و پلتفرم‌های امن و معتبر.
4. بروزرسانی نرم‌افزارهای کیف پول به طور منظم و استفاده از نسخه‌های به‌روز آن ها.
5. استفاده از تکنولوژی‌های تأیید هویت دو عاملی برای افزایش امنیت در ورود به کیف پول‌ها و صرافی‌ها.

 

و مواردی که در مورد انتقال ارزها باید دانست

1. دقت در وارد کردن آدرس: هنگام انتقال ارزهای دیجیتال، باید به دقت آدرس مقصد را وارد کرد و از صحت آن اطمینان حاصل کرد.
2. استفاده از کیف پول‌های امن: استفاده از کیف پول‌های امن و معتبر برای ذخیره ارزهای دیجیتال و انجام تراکنش‌ها.
3. استفاده از امنیت دو عاملی: فعال‌سازی امنیت دو عاملی برای حفاظت از کیف پول‌ها و صرافی‌ها.
4. انتخاب صرافی‌های معتبر: انتخاب صرافی‌های معتبر و با مجوز برای انجام تراکنش‌های ارزی.
5. پشتیبانی مداوم از کلیدهای خصوصی: مراقبت و پشتیبان‌گیری منظم از کلیدهای خصوصی مربوط به کیف پول‌ها.

 


بازیابی ارزهای گم شده یا معلق در بین شبکه
بازیابی ارزها به این معنی است که اگر کاربری دارایی خود را توسط شبکه اشتباه جابجا کند، این ارزها بین شبکه معلق می‌شوند و به آدرس مقصد منتقل نمی‌شوند. برای یک انتقال درست، باید شبکه ارسال مبدا و مقصد حتماً یکی باشد. به عنوان مثال، اگر قصد ارسال ارز دیجیتال تتر بر روی شبکه ترون (TRX) را داشته باشید، باید شبکه ترون را برای انتقال انتخاب کنید و آدرس تتر را بر روی شبکه ترون برای مقصد در نظر بگیرید. جزیات دقیق در مورد انتقال ارزهای دیجیتال و شبکه های انتقال را میتوانید در این مقاله بخوانید.

 

برای ارتباط تلفنی مستقیم با تیم پشتیبانی ایران سیف پل کلیک کنید 09102143220


گم شدن ارزهای دیجیتال: راهنمای اقدامات در صورت وقوع این حادثه

هرگونه گم شدن یا معلق شدن ارزهای دیجیتال می‌تواند یک تجربه ناخوشایند برای کاربران باشد. اما اگر چنین اتفاقی برای شما رخ داد، اقداماتی را می‌توانید برای بازیابی دارایی‌های خود انجام دهید.

 

مراحل اقدامات لازم
1. بررسی تراکنش: ابتدا باید تراکنش مورد نظر که ارزهای دیجیتال به آن ارسال شده یا از آن دریافت شده است را دقیقاً بررسی کنید.
2. اطلاع از خطا: اگر متوجه خطایی در تراکنش خود شدید، باید فوراً به پشتیبانی یا تیم فنی مربوطه اطلاع دهید.
3. ارتباط با پشتیبانی: با تیم پشتیبانی یا تیم فنی سرویس یا صرافی مربوطه تماس بگیرید و مشکل خود را گزارش دهید.
4. ارائه مدارک: ممکن است لازم باشد مدارک مشخصی را برای اثبات هویت و اطلاعات تراکنش ارائه کنید. این مدارک ممکن است شامل اسکن شناسنامه یا پاسپورت، شناسه کاربری و سایر اطلاعات مربوطه باشد.
5. پیگیری مستمر: پس از ارسال درخواست بازیابی با تیم فنی ایران سیف پل یا رفع مشکل، باید پیگیری مستمری انجام دهید و به صورت مداوم از وضعیت تراکنش خود اطلاعات به‌روز را دریافت کنید.

 


نهایتا 


گم شدن ارزهای دیجیتال یک مسئله جدی است که می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. با اتخاذ راهکارهای پیشگیری مناسب و مراقبت از امنیت دیجیتال، می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید و دارایی‌های خود را محافظت کنید.
با رعایت موارد امنیتی و استفاده از راهکارهای حفاظتی مناسب، امکان بازیابی ارزهای دیجیتال از دست رفته و حفاظت از دارایی‌های ارزی به‌صورت مطمئن و امن افزایش می‌یابد. تیم فنی ایران سیف‌پل با تخصص و دانش فنی، به ارائه راهکارهایی جهت حفاظت از اموال دیجیتال افراد پرداخته و به ایجاد امنیت در فضای ارزهای دیجیتالی کمک می‌کند.
گم شدن ارزهای دیجیتال یک واقعیت ممکن است، اما با اقدامات مناسب و همکاری با تیم‌های پشتیبانی و فنی مربوطه، می‌توان این موضوع را به‌صورت موفقیت‌آمیز حل کنید و دارایی‌های خود را بازیابی کنید. باید این نکته را در نظر داشته باشید که در تمام موارد بازیابی ارزها ممکن نیست، در موارد خاص و مشخصی دارایی های از دست رفته هرگز بازگردانده نمیشوند. 

 

 




در این باره بیشتر بخوانید

ارزهای دیجیتال از دست رفته خود را چگونه برگردانیم؟

عبارات بازیابی کیف پول ارز دیجیتال (Mnemonic | Seed Phrase) شامل چه کلماتی است؟